Rynek nieruchomości w Polsce ponownie stał się atrakcyjny dla inwestorów, co spowodowane jest m.in. stabilną sytuacją ekonomiczną, rekordowo niskimi stopami procentowymi oraz rosnącym popytem wśród najemców. W rezultacie rynek inwestycyjny w Polsce stale rośnie. W ciągu ostatnich 3 lat roczne tempo wzrostu wynosiło ok. 5%.
W roku 2015 całkowita wartość sprzedanych nieruchomości komercyjnych spodziewana jest na poziomie ok. € 3 miliardów. Poziom ten jest podobny do osiągniętego w roku 2014, jednak w odróżnieniu od roku poprzedniego udział nieruchomości handlowych w całkowitej wartości inwestycyjnej przewyższy udział nieruchomości biurowych. Już w ciągu pierwszych 3 kwartałów 2015 ponad € 700 milionów zostało wydanych na nieruchomości handlowe, a wartość ta znacznie wzrośnie biorąc pod uwagę liczbę umów przedwstępnych.
Przedmiotem transakcji są wszystkie rodzaje nieruchomości handlowych, zarówno centra handlowe, jak i parki handlowe, outlety, supermarkety i lokale na głównych ulicach, zarówno w dużych miastach jak i mniejszych ośrodkach.
Dwie największe transakcje to sprzedaż przez Fonciere Euris i Rally Centrum Riviera w Gdyni za € 291 mln, przy czym cena ta może wzrosnąć do € 300 mln w ramach premii za wypracowany wzrost wyników centrum w ciągu następnych trzech lat. Jest to największa transakcja na rynku polskim w tym roku i jedna z największych w ostatnich lat. Centrum Riviera zakupił niemiecki fundusz Union Investment, przy stopie zwrotu wynoszącej 5,7%.
Centrum handlowe Riviera to największe centrum w Trójmieście, jego powierzchnia handlowa wynosi 70 000 m², na których zlokalizowanych jest 230 sklepów czołowych krajowych i międzynarodowych marek takich jak H&M, Massimo Dutti, Pull & Bear, Reserved, Stradivarius, Zara, Van Graaf oraz hipermarekt Auchan i wielosalowe kino Helios.
Druga największa transakcja w Polsce w 2015 również dotyczy obiektu handlowego. Zgodnie z umową przedwstępną zawartą w sierpniu, dwa centra handlowe na południu Polski – Pogoria i Karolinka w Dąbrowie Górniczej i w Opolu będą sprzedane przez BlackRock za € 220,8 mln. Kupującym jest południowoafrykańska firma inwestycyjna – Rockcastle. Transakcja ma być sfinalizowana do końca roku.
Karolinka jest największym centrum handlowym w regionie. Jej powierzchnia to 70 000 m² podzielona jest na 38 000 m² park handlowy i 32 000 m² centrum handlowe. Centrum zostało nabyte za € 145,4 mln przy stopie zwrotu wynoszącej 6,46%. Centrum handlowe Pogoria oferuje 37 000 m² powierzchni handlowej, w tym wolno stojący market OBI. Cena nabycia Pogorii to € 75.4 mln, a stopa zwrotu wyniosła 6,76%. Obydwa obiekty zostały otwarte w roku 2008 i są wynajęte czołowym krajowym i międzynarodowym markom.
Tabela poniżej przedstawia przykładowe transakcje obiektami handlowymi w Polsce w roku 2015.
Nazwa, miasto | GLA (m²) | Cena (milion €) | Nabywca | Sprzedający |
Riviera, Gdynia | 70 400 | 291 | Union Investment | Foncière Euris and Rallye |
Pogoria, Dąbrowa Górnicza | 37 000 | 220.8 | Rockcastle | BlackRock Europe Property Fund III |
Karolinka, Opole | 70 000 | |||
Sarni Stok, Bielsko-Biała | 31 200 | 85 | Union Investment | CBRE Property Fund Central Europe |
Factory Outlet Annopol, Warszawa,Factory oraz Futura Kraków(50% udziałów) | 31 800 | 60 | TH Real Estate | Neinver |
Solaris Center, Opole | 18 000 | 52 | Rockcastle | IGI |
Focus Park, Rybnik | 17 800 | 45 | Union Investment | Aviva Investors |
Młyn, Wrocław | 10 000 | 17 | Mitiska REIM | Helical |
Mini Park Kalisz, Mini Park Płock, obiekt w Bydgoszczy | 6 300 | 7.6 | individual investors | Czerwona Torebka |
9 supermarketów Mila | 10 200 | tajne | LCP Properties | Investpol 700 – market-Detal |
Obiekty handlowe, Syców, Ostrzeszów i Zabrze | 2 300 | 2.2 | private investor | TUP Property S.A. |
Stopy zwrotu za nieruchomości handlowe są obecnie bliskie najniższemu poziomowi odnotowanemu w roku 2007. Obecnie sięgają 5,25% dla czołowych centrów handlowych w Warszawie oraz 5,75% w głównych miastach regionalnych.