Rynek nieruchomości w Polsce ponownie stał się atrakcyjny dla inwestorów, co spowodowane jest m.in. stabilną sytuacją ekonomiczną, rekordowo niskimi stopami procentowymi oraz rosnącym popytem wśród najemców. W rezultacie rynek inwestycyjny w Polsce stale rośnie. W ciągu ostatnich 3 lat roczne tempo wzrostu wynosiło ok. 5%. 

W roku 2015 całkowita wartość sprzedanych nieruchomości komercyjnych spodziewana jest na poziomie ok. € 3 miliardów. Poziom ten jest podobny do osiągniętego w roku 2014, jednak w odróżnieniu od roku poprzedniego udział nieruchomości handlowych w całkowitej wartości inwestycyjnej przewyższy udział nieruchomości biurowych. Już w ciągu pierwszych 3 kwartałów 2015 ponad € 700 milionów zostało wydanych na nieruchomości handlowe, a wartość ta znacznie wzrośnie biorąc pod uwagę liczbę umów przedwstępnych. 

Przedmiotem transakcji są wszystkie rodzaje nieruchomości handlowych, zarówno centra handlowe, jak i parki handlowe, outlety, supermarkety i lokale na głównych ulicach, zarówno w dużych miastach jak i mniejszych ośrodkach.

Dwie największe transakcje to sprzedaż przez Fonciere Euris i Rally Centrum Riviera w Gdyni za € 291 mln, przy czym cena ta może wzrosnąć do € 300 mln w ramach premii za wypracowany wzrost wyników centrum w ciągu następnych trzech lat. Jest to największa transakcja na rynku polskim w tym roku i jedna z największych w ostatnich lat. Centrum Riviera zakupił niemiecki fundusz Union Investment, przy stopie zwrotu wynoszącej 5,7%.

Centrum handlowe Riviera to największe centrum w Trójmieście, jego powierzchnia handlowa wynosi 70 000 m², na których zlokalizowanych jest 230 sklepów czołowych krajowych i międzynarodowych marek takich jak H&M, Massimo Dutti, Pull & Bear, Reserved, Stradivarius, Zara, Van Graaf oraz hipermarekt Auchan i wielosalowe kino Helios.

Druga największa transakcja w Polsce w 2015 również dotyczy obiektu handlowego. Zgodnie z umową przedwstępną zawartą w sierpniu, dwa centra handlowe na południu Polski – Pogoria i Karolinka w Dąbrowie Górniczej i w Opolu będą sprzedane przez BlackRock za € 220,8 mln. Kupującym jest południowoafrykańska firma inwestycyjna – Rockcastle. Transakcja ma być sfinalizowana do końca roku.

Karolinka jest największym centrum handlowym w regionie. Jej powierzchnia to 70 000 m² podzielona jest na 38 000 m² park handlowy i 32 000 m² centrum handlowe. Centrum zostało nabyte za € 145,4 mln przy stopie zwrotu wynoszącej 6,46%. Centrum handlowe Pogoria oferuje 37 000 m² powierzchni handlowej, w tym wolno stojący market OBI. Cena nabycia Pogorii to € 75.4 mln, a stopa zwrotu wyniosła 6,76%. Obydwa obiekty zostały otwarte w roku 2008 i są wynajęte czołowym krajowym i międzynarodowym markom.

Tabela poniżej przedstawia przykładowe transakcje obiektami handlowymi w Polsce w roku 2015.

Nazwa, miastoGLA (m²)Cena (milion €)NabywcaSprzedający
Riviera, Gdynia70 400291Union InvestmentFoncière Euris and Rallye
Pogoria, Dąbrowa Górnicza37 000220.8RockcastleBlackRock Europe Property Fund III
Karolinka, Opole70 000
Sarni Stok, Bielsko-Biała31 20085Union InvestmentCBRE Property Fund Central Europe
Factory Outlet Annopol, Warszawa,Factory oraz Futura Kraków(50% udziałów)31 80060TH Real EstateNeinver
Solaris Center, Opole18 00052RockcastleIGI
Focus Park, Rybnik17 80045Union InvestmentAviva Investors
Młyn, Wrocław10 00017Mitiska REIMHelical
Mini Park Kalisz, Mini Park Płock, obiekt w Bydgoszczy6 3007.6individual investorsCzerwona Torebka
9 supermarketów Mila10 200tajneLCP PropertiesInvestpol 700 – market-Detal
Obiekty handlowe, Syców,  Ostrzeszów i Zabrze2 3002.2private investorTUP Property S.A.

Stopy zwrotu za nieruchomości handlowe są obecnie bliskie najniższemu poziomowi odnotowanemu w roku 2007. Obecnie sięgają 5,25% dla czołowych centrów handlowych w Warszawie oraz 5,75% w głównych miastach regionalnych.